onsdag den 19. september 2012

Den sidste buket er nok den smukkeste

 

 

 

 

 

 

 

IMG_1151

I går blev de sidste rester af blomster klippet fra altanen.  Nogle af dem har været meget gavmilde, andre har faktisk først nu givet mig et par enkelte stilke. Jeg har ventet længe på dem, og helt tvivlet på om de mon nåede at blomstre overhovedet. Det gælder den lilla og den lille røde blomst til højre i buketten.

 

 

IMG_1140

Tilbage er nu kun at få gravet to pelagonier op fra altankasserne. De skal overvintres indendøre, og jeg læser lidt på hvordan jeg gør det bedst. Har gennem årene prøvet flere metoder med større og mindre held, så jeg tænker over det. Imens jeg gør det kan jeg sidde her i min stue, og beundre buketten på billederne. Jeg føler mig så heldig, fordi jeg som altanejer kan samle så smukt et farveflor. Det KAN altså lade sig gøre uden 2000 kvm jord og hvad har vi.  Forresten er jeg meget spændt på, hvordan mine georginer ser ud i næste uge. Der er lovet frost og een af dem er først nu ved at springe ud. Jeg vil så gerne se farven og formen på den, for det har jeg jo glemt siden dengang i april hvor de blev lagt i kummen. Der er også mange mange knopper på de to, jeg allerede har høstet af længe, men om de når at leve inden kulden må tiden vise.

 

IMG_1146

Om jeg vil eller ej, så er sæsonen næsten slut for mit vedkommende. Jeg sidder mere inde end ude nu, og her til morgen var det altså virkelig koldt, så der tog jeg kaffen inde i sofaen. Det er egentlig ok, for jeg er træt af at vande og pusle om det grønne, og så er glæden jo så meget desto større, når næste marts viser sig. Det lyder ikke så slemt, men nu jeg tæller efter så er der sgu et helt halvt år til!  Syntes ellers at dette års altantid er gået mega hurtigt. Nå, jeg fabler deruaf.. Sorry :)

 

IMG_1157

5 kommentarer:

  1. Hej Henriette :-)
    Åhh... hvor er din buket dog vidunderlig - kan altså godt forstå du nyder den. Tusind tak fordi du deler den med os andre ved at tage et par foto´s og lægge dem op her på din blog :-)

    Du taler om dine pelagonier... jeg er også usikker på hvad jeg skal gøre med mine (som faktisk står så flot lige nu). Jeg håber du fortæller hvad du kommer frem til ??? :-)
    Jeg bor også i lejlighed med altan - har dog et kælderrum, men kan ikke helt bestemme mig til om jeg skal stille dem der ned. Temperaturen vil vel egentlig være mere velegnet dernede end oppe i en varm stue.

    God søndag til dig og fister :-)

    SvarSlet
  2. Hej Annie :) Velbekomme og selvtak fordi du gider kigge forbi altanen hihi.

    Jeg har besluttet at de skal overvintre med jord og i potter. De står nu i et lille værelse hvor der ikke er så meget dagslys og heller ikke er så varmt. Jeg har godt nok en kælder, og har faktisk med held tidligere opbevaret planter der. Dengang klippede jeg dem helt ned, rystede jorden af dem og lod de bare knolde ligge pakket ind tørt og godt i en kasse. Sådan lå de helt uden opsyn indtil foråret kom, og så blev de pakket ud og sat i ny jord igen. Kom frem i vindueskarmen og fik både vand, lys og gødning. Det virkede fint. Den kælder jeg har nu, er bare varmere end jeg syntes er godt, så derfor vælger jeg stueløsningen i år :-))

    Rigtig god torsdag til dig fra mig og Fister ;)

    SvarSlet
  3. Tak for deling ..!

    Nice-Blog

    SvarSlet
  4. Tusind tak for input Henriette ;o)
    Klipper du dem helt ned nu i efteråret?

    SvarSlet
  5. Velbekomme :) Nej jeg vil gerne have dem større næste år, så jeg nøjes med at klippe dem til og mindske dem lidt, MEN jeg har gjort det nu. I dag faktisk :) Det kan jo så være at jeg til foråret må beskære dem lidt mere alt efter hvor døde i sværen de er blevet hihi. Det bliver et eksperiment :)

    SvarSlet