fredag den 9. april 2010

Det skrider fremad på altanen

 

 

SNC18339

 

 

Tirsdag og onsdag blev der virkelig rodet og regeret på Altanen. Gulvet blev fejet og vasket for at jeg kunne komme videre med at få de tungeste kummer på plads. Der er indkøbt to koksgrå tingester, som ikke fylder så meget, men alligevel kan rumme en del mere jord end den lille krukke klematisen stod i før.  De står nu solidt plantet HA! i, hjørnet hvor der for der første er mest plads uden at vi selv mister lidt siddeplads, og for det andet er både skygge, sol og læ i løbet af dagen. I de to kummer skal nu bo to forskellige klematiser, side om side i den ene kumme. Måske også lidt bunddække, det har jeg ikke helt bestemt mig for endnu, det kan også være jeg lægger smukke sten oven på jorden, og i den anden skal der vokse en humle blandt andet. Jeg er vild med dens små klokkeagtige blomster der kommer om efteråret og de er smukke i dekorationer, så jeg er indstillet på at der skal beskæres hvert år, for den vokser hurtigt. Dette hjørne bliver så både grønt og frodigt, og kan ses helt nede fra gaden af. :)

Det andet jeg fik ordnet er min lille stigehylde jeg købte for år tilbage hos Isabellas. I dag er den ikke rigtigt så velegnet pga den skrå måde den står på. Det fylder for meget på gulvet, men jeg vil IKKE af med den, så i stedet har jeg bundet den fast i næsten sammenslået position, og derefter er hylderne klappet ud igen, understøttet med kæmpe søm ( en typisk Henriette løsning ), og derefter er de yderligere holdt på plads af tykt sejlgarn. Nu fungerer de tre hylder perfekt som plads til det løse og et par potter med blomster.

SNC18387 

John lille røde vandkande der er totalt rustet igennem, er nu omdøbt til vedbendhus, så får den lige lidt ekstra levetid, og det ser fint ud, når først rankerne vokser og begynder at hænge.Der er plantet stedmødre i potter og de får lov at vokse indtil de ikke gider mere, for de bliver bare flottere og flottere, og kan forsyne mig med små buketter om ikke så længe.

Indtil nu ser der sådan ud, og så vil der efterhånden blive mere og mere farverigt, som jeg finder på og fylder op.

 

SNC18340

 

 

SNC18292

 

 

 

SNC18388

 

 

 SNC18389

 

 

Min klematis har de sidste to år fået lov at vokse i en cylinderpotte, der passede til Lyngby-altanen. Nu syntes jeg det var tid at give den mere plads, så den kan udfolde sig endnu mere.

Det viste sig at være på tide..

 

SNC18365 SNC18364 SNC18363

 

 

Den var nemlig vokset fast i potten og jeg måtte have gang i hammeren for at få den fri. Indeni var der MINUS jord tilbage, og det kan undre mig at den blev så flot som den gjorde sidste år, men måske er det så derfor den har været lidt langsom indtil nu i dette forår..?Nu er den ihvertfald næsten plantet færdig i nyt bo, jeg løb tør for jord, så derfor mangler lige de sidste centimeters jord endnu.

De to klematis er jeg nu har side om side hedder Mont. Rubens og clematis Viticella. De bliver flotte sammen er jeg sikker på, især med den frodige humle bagved.

 

 

SNC18345

10 kommentarer:

  1. Det ser rigtig hyggeligt ud, som du har indrettet dig, Henriette. Jeg er stadig i planlægningsstadiet :-)

    SvarSlet
  2. Hvor ser det hyggeligt ud - Jeg er selv lige startet på at gøre min nye terasse klar til brug - Åh, hvor bliver det skønt med forår og sommer.

    SvarSlet
  3. Hvor har du allerede mange fine ting, på din altan ;-)

    SvarSlet
  4. Der sker da virkelig noget hos dig Henriette :0) Er sikker på at clematisserne kommer til at trives i den nye muld...og vil kvitere med et gigantisk blomsterflor fra maj af :0)

    SvarSlet
  5. Ja ja Margrethe, men det tror jeg også jeg ville være med alle de kvm du har at gøre godt med :)

    Det er et større projekt end en altan jo

    Rigtig god og solrig weekend
    Henriette

    SvarSlet
  6. Ja for pokker Marianne, det bliver nu så dejligt at kunne være mere ude end inde ik..:)
    Tak for hilsenen og rigtig god weekend
    Kh Henriette :))

    SvarSlet
  7. Tak Kirsten, jeg syntes selv at det stadig ser lidt bart ud, men jeg er jo også vild med det frodige og lidt volumniøse :)

    SvarSlet
  8. Hej Frk Solhat, ja jeg fik virkelig knoklet de to dage :)

    Jord er altid en god ting når det handler om planter hihi, så det skal nok blive flot. Hurra jeg glæder mig

    SvarSlet
  9. Tak til deling!

    Amazing Blog om Altaner

    SvarSlet
  10. Tak for deling ..!

    Nice-Blog

    SvarSlet