torsdag den 6. maj 2010

Føj hvor er det stadigt bare koldt

 

For et stykke tid siden læste jeg et sted, hvor har jeg desværre glemt, om en statistik der viser at efter en vinter som den vi har haft i år, følger et koldt forår og en ikke særligt solrig sommer.

Jeg rystede på hovedet dengang, ihukommende alle prognoser der siger at vi får det generelt varmere og varmere på disse breddegrader, men nu er jeg alvorligt bange for at artiklens forfatter får ret.

Ved gud det har været noget mere køligt i år, end de foregående, hvor vi på dette tidspunkt allerede kunne gå strømpeløse, sidde på blomstrende og frodige altaner og med lettere brune ansigter.  Som det ser ud nu, kommer mine spirede tallerkensmækkere til at lide kulde/lys døden allerede inden de er sat ud. Optimistisk har jeg i år jo prøvet at forspire dem, men det var en klar fejl ser jeg nu, hvor de bliver mere og mere gule og en efter en lægger sig til at sygne hen i deres ellers udemærkede jord og bolig indendørs.

Ærteblomsterne holder skansen endnu.

Heldigvis kan man da købe sig til en blomstrende altan, men jeg er ked af at de smukke sorter jeg har investeret i, går til spilde og der er udsolgt så jeg kan ikke købe nye frø desværre.  Man kan simpelthen se at blomster og planter vokser langsommere og selvfølgelig er det da ok, så kommer de bare senere på sæsonen, men jeg vil alligevel tillade mig at sørge lidt over mine døde skønheder.

 

Billeder kan jeg ikke producere i dag, for jeg sidder ved en lånt computer. 

3 kommentarer:

  1. Kære Henriette,
    Ja, vores forår er ikke et ønskeforår. For et par dage siden haglede og sneede det lige her i Tapdrup. Selvfølgelig lige efter jeg havde sat salaten og kålen i mine fine højbede. OG sat løgene til dahlia og ranunkel i jorden...

    Men min lille kolonihave i haven ligger højt og får meget solskin, så jeg krydser fingre XX.

    Klem fra
    mette

    SvarSlet
  2. Kære Mette, uha ja jeg håber søreme ikke der kommer mere af den slags nu, ellers må vi sende en klage til himlen :)

    Mine dahlia er stadig herinde, men de ser ud til at trivedes fint endnu, lige på nær den ene der knækkede totalt da jeg tabte et garnnøgle ned på den.. ÆV siger jeg bare, nu ligner det noget der ikke kan vokse mere, men jeg må håbe.

    Mange klem også herfra
    Henriette

    SvarSlet
  3. Ja det er uforskammet koldt! Jeg tror jeg ville forsøge at sætte tallerkensmækkerene ud på altanen hvis der er lidt læ på gulvet inde ved væggen og så ellers dække dem med fiberdug - det tror jeg godt de kan klare- pøj-pøj med dem:)

    SvarSlet