tirsdag den 29. juni 2010

Endelig som det skal være herude

SNC10452_resize

Nu er altanen som jeg vil have den :-)

SNC10463_resize SNC10462_resize

Der kunne godt have været flere blomster på alt det grønne, men hele sæsonen er jo stadigt forsinket så senere regner jeg bestemt med at det vil være mere kulørt herude. Jeg er bænket med alt mit livsnødvendige habengut, hækletøj, bærbar, friskbagte boller ( vi har jo ferie..), kaffe, skygge indtil videre og fred i sindet. Om lidt bliver parasollen hentet op fra kælderen, den kan jeg ikke undvære længere for omkring halv tolv står solen allerede lige på, og både jeg og alle planterne bliver ristet alt for hårdt. Jeg er ikke den store solnyder, bliver let forbrændt, så derfor er jeg solidarisk med resten af altanens brugere..  Begge døre kan være åbne, og det får det hele til at virke større, som en lille del af stuen og det elsker jeg.

SNC10253_resize SNC10351_resize

 

SNC10396_resize SNC10409_resize

Marsvinene bruger den også, men ikke på hverdage for tiden, da der er voldsomt støjende med jævne mellemrum, fra byggeriet omme bagved. Nu skulle man så tro at jeg også selv ville være generet at støjen fra mine omgivelser, men jeg er uhyggeligt god til at lukke den ude. Både lyttebog, men også vanen og mine år i terapi, har lært mig teknikken med at lukke af. Kun børnenes skænderier og alm teenage støj kan jeg ikke klare i længere tid af gangen, men det er en helt anden og for altanen uvedkommende historie :-)

SNC10428_resize

Det er en daglig nydelse nu, at være herude. Jeg nusser om det hele, bruger meget tid på bare at sidde og se det hele gro for øjenene af mig. Især klematissen vokser så ivrigt, at det er lige før at jeg kan se med det blotte øje, dens stængler blive længere og længere. Der er noget terapeutisk ved det med at kigge på det grønne der trivedes og gror. Mine naboer som slet ikke bruger deres altaner, og kun har en enkelt blomst eller to derude, må tro jeg er mindre underlig når jeg sådan sidder stille længe af gangen, og bare kigger rundt. Jeg gør mig også umage for ikke at fotografere i en bestemt retning, for det kunne jo misforståes og få dem til at tro jeg retter linsen mod deres privatliv, og ikke mine egne planters udvikling..  

SNC10461_resize

 

SNC10465_resize

 

 

Også på den anden side af lejligheden, inde i soveværelset har vi jo en lille bitte altanlignende tingest. Der er dobbeltdøre og ikke meget andet end en lille gesims med gitterværk for, men alligevel er det lykkedes mig at få grønt til at gro derude. Solen står på fra tidlig morgen til ved middagstid, og det virker fint. Jeg har ærteblomster der snor sig op af gitret, men ikke så højt som sidste år, vedbend som er nyplantet da vinteren slog min gamle ihjel. Det har jeg været ret så trist over, da den var fire år gammel og efterhånden dækkede det hele så fint som jeg havde forestillet mig da jeg satte den.  Nu får den nye lov at overtage, og så må vi se hvor gammel den kan blive. Derudover er der en enkelt rankeblomst, som har overlevet forårets forspiring indendørs. Den vokser til gengæld helt vildt og har nu sat knopper til en masse blå blomster. Det bliver spændende at se hvordan det kommer til at se ud om ikke så længe :-) 

 

 

SNC10314_resize SNC10310_resize

 

SNC10311_resize SNC19925_resize

 

Lige uden for dørene bor disse to duer. De er møgmugne over at jeg ikke vil lade dem bo i mine altankasser. Jeg syntes måske nok bare at det er lidt træls de maser de få der er til plukfisk  hihi

SNC19551_resize

Sommeren er endelig over os, og det skal nydes hvert minut. Vi har ferie og held i uheld er det, at vi ikke kan låne sommerhus i år, for så kan jeg jo hver dag nyde altanen og sikre at det hele ikke dør af tørst :-))

10 kommentarer:

  1. Henriette,
    Det er da fantastisk, hvad du kan få ud af så få kvadratmeter! Der er så hyggeligt på din altan - og den er lige tilpas lille til at det er afslapning. Jeg elsker små rum, hvor jeg kan være alene.
    Og tænk, at du kan nyde den hele dagen også med parasollen.
    Jeg er misundelig!

    Sommerferiekram fra
    mette

    SvarSlet
  2. Henriette - jeg elsker din altan. Du om nogen er da beviset på at hvor der er hjerterum der er der husrum :0)

    Fantastisk når altanen eller haven føles som et ekstra rum hvor livet kan nydes. Er sikre på at dine naboer er misundelige over dine grønne fingre og de nyder helt sikkert din blomsterpragt.

    Varme sommerhilsner Dorthe

    SvarSlet
  3. Fantastisk frodig og hyggelig altaner du har.:-)
    Og hvor skønt at dobbeltdørene går ind i rummet og ikke ud på altanen. Det giver ekstra åbenhed og rum.
    Det første billede af dine hamstere troedde jeg var pynt...hihi..indtil jeg så dem alle ..:-)
    Man kan jo få så mange naturtro dyrefigurer.
    Men hvor herligt at de også kan nyde altanen.
    Jeg tror det duepar er misundelig på din dejlige altankasse, de kunne nok tænke sig at flytte ind.

    Hej fra Lisbeth

    SvarSlet
  4. Og nej jeg kom til at skrive hamstere, det er jo marsvin...sorry.

    SvarSlet
  5. Kære Lisbeth,

    det er da en fantastisk lille fin oase, du har fået skabt dig. Tillykke med den.

    SvarSlet
  6. Tusind tak Mette. Du har ret.. det er til at overse og der er ikke noget stress eller pligtagtigt ved at skulle passe så få kvm :-) Endnu et plus ved "kun" at have en altan hihi

    Rigtig god dag og knus til dig
    Henriette :-)

    SvarSlet
  7. Og også tusind tak til dig Dorthe. Jeg er så glad fordi du kiggede forbi mig :-)

    Jeg VIL bare have planter omkring mig, også selvom det er så småt med pladsen. Istedet må man tænke i højden ikke.. ;)

    Rigtig god dag og kh
    Henriette

    SvarSlet
  8. Kære H. Bucket *fnis".

    Hjerteligt velkommen her på altanen og tusind tak for dit besøg. Jeg er da rigtigt glad for at du havde lyst til at kommentere og ja.. At dørene vender indad er et kæmpe plus :-)

    De små pelsede er helt vilde med at kunne komme ud, så når de er der gøres der plads, og jeg passer ekstra på de planter de ikke må spise hehe.

    Rigtig dejlig dag og kom glad igen
    Henriette

    SvarSlet
  9. Herligt at du lige havde tid til at kigge indenfor. Jeg er jo lidt stolt af, at det lykkedes mig at skabe sådan en skøn plet på relativt lidt plads :-) Jeg ved at du har travlt, så jeg er rigtigt glad for at du alligevel have lyst til at se mit værk.

    Tak for din hilsen og fortsat god sommer
    Kh Henriette

    SvarSlet
  10. Jeg elsker simpelthen at se, hvad andre mennesker kan skabe i deres haver - store som små!! Så er det jo herligt at finde denne lille oase ;o) - jeg kigger forbi en anden gang og følger udviklingen! kh fru friis

    SvarSlet